Missie en visie

"Samen leren, samen leven, samen leren leven"

Obs de Finne kenmerkt zich als een kleine, warme dorpsschool. De deuren staan altijd voor u open. We werken middels het Herstelgericht werken en Dalton.

Herstelrecht is een belangrijk onderdeel van onze pedagogische aanpak en is nauw verbonden met onze uitgangspunten en de Daltonprincipes. Wanneer er sprake is van conflict of ongewenst gedrag, richten we ons niet op straffen en belonen, maar op het herstellen van de relatie en de aangerichte schade.

Dit betekent dat we:
De focus leggen op de schade: Wat is er gebeurd en wie is erdoor geraakt?
De verantwoordelijkheid bij de veroorzaker leggen: Wat was jouw rol en hoe kunnen we dit herstellen?
De behoeften van de getroffenen centraal stellen: Wat heb jij nodig om dit te verwerken en te herstellen?
Samen zoeken naar een oplossing: Hoe kunnen we de situatie herstellen en voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurt?

Door herstelrecht toe te passen, leren kinderen de impact van hun handelen te zien, verantwoordelijkheid te nemen en actief bij te dragen aan het herstel. Dit past binnen het Daltonprincipe van verantwoordelijkheid en sluit aan bij onze uitgangspunten dat we
goed zijn zoals je bent en altijd kunnen herstellen. Het draagt bij aan een veilig en respectvol schoolklimaat waarin iedereen ertoe doet en waarin we van en met elkaar leren, als een mini-maatschappij in ontwikkeling.

Samenwerken, iedereen betrokken.
Een actieve ouderbetrokkenheid zorgt voor een gelukkiger kind. Iedereen betrokken betekent ook dat de ouders betrokken worden bij de school. Er is veel contact met de leerkrachten. Dit biedt ouders en het kind vertrouwen. Onderwijs en groei is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerlingen, leerkrachten en ouders. Hierbij staat de ontwikkeling van de zelfverantwoordelijkheid van de leerling centraal. We verwachten dat ouders een actieve bijdrage leveren. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van ondersteunen bij activiteiten (buiten de deur), taxichauffeuren, meehelpen om feesten en vieringen te organiseren, zitting nemen in de medezeggenschapsraad, of wat dan ook! Iedereen draagt zijn steentje bij. 

Voor verdere informatie verwijzen wij u graag naar de schoolgids: 

Schoolgids 2025-2026

Over Daltononderwijs kunt u ook verder lezen op deze pagina: 
Identiteit en onderwijsconcept 

 

Daltonschool

Het Daltononderwijs ziet een kind als een persoon die keuzes kan maken en voor de gevolgen van zijn keuzes zelf verantwoordelijkheid draagt. Kinderen mogen in hun leerproces fouten maken, want we kijken vooral naar wat goed gaat. Een Daltonschool is een basisschool met hetzelfde doel als elke andere school: “zorgen dat uw kind goed wordt voorbereid op de toekomst”.
Meer informatie

Openbare dorpsschool

Wij zijn een openbare basisschool. Het onderwijs gaat uit van de gelijkwaardigheid van alle geloofs- en/of levensbeschouwingen. Er wordt ruimte geboden aan de verschillende godsdienstige en levensbeschouwelijke opvattingen die er in onze samenleving bestaan, waarbij respect voor een ieder uitgangspunt is. Er wordt op onze school gelijkwaardigheid van opvattingen gegarandeerd.
Meer informatie