Onderwijsconcept

Onze visie is 'Samen leren, samen leven, samen leren leven'.

OBS de Finne:

  • Is een openbare school
  • Is een Daltonschool
  • Gaat voor kwaliteit
  • Heeft ruimte en aandacht voor ieder kind
  • Besteedt zorg en tijd aan omgaan met elkaar
  • Vervult een maatschappelijke functie in het dorp

In de eerste plaats willen we ervoor zorgen dat kinderen zich thuis voelen bij ons op school, dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat ze weten dat ze erbij horen en dat ze gewaardeerd worden. We kiezen voor een positieve benadering met daaraan gekoppeld duidelijke afspraken en regels. Pas als die veiligheid er is, kan een kind ten volle profiteren van de mogelijkheden tot ontplooiing, die de school te bieden heeft. Om dit ideaal te realiseren hebben we er samen met de ouders voor gekozen te werken volgens de principes van Helen Parkhurst. Dit leidt tot het Dalton concept.

Hoe is het Daltononderwijs ontstaan? 

Het Daltononderwijs is ontstaan in de Verenigde Staten. Miss Helen Parkhurst was daar onderwijzeres aan een zgn. éénmansschool. Zij gaf onderwijs aan een groep van ongeveer 40 kinderen van zeer verschillende leeftijden. Haar probleem was daarbij, hoe zij al die verschillende kinderen tot hun recht kon laten komen. In een gewone klas heeft een leerkracht al te maken met kinderen die verschillen in aanleg en interesse, dus ook verschillen in vorderingen. Dit geeft dan al de nodige problemen. Nog moeilijker wordt het als de kinderen in leeftijd verschillen, zoals het op een éénmansschool is. In een dergelijke situatie is klassikaal onderwijs eigenlijk helemaal niet mogelijk. Dit probleem zien we ook bij gecombineerde klassen. Op grond van nieuwe onderwijsopvattingen begon Miss Parkhurst te experimenteren. Om een bepaalde groep leerlingen iets te kunnen uitleggen, moest zij de andere kinderen aan zichzelf overlaten. Daarom moesten de kinderen leren zelfstandig bezig te zijn. Bij het uitwerken van haar beginselen, zette zij een aantal zaken centraal: Dalton is geen systeem, maar een manier van omgaan met elkaar. Zij schiep ruimte en vrijheid om de kinderen de gelegenheid te bieden zelfstandig te werken aan een afgesproken taak en in onderlinge samenwerking hun moeilijkheden aan te pakken.

Daltonvisie van OBS De Finne

Visie op leren
Onze visie op leren is dat het een actief, natuurlijk en levenslang proces is, intrinsiek gedreven door nieuwsgierigheid. We geloven dat leren het meest effectief is wanneer het betekenisvol en contextrijk is, aansluitend bij de natuurlijke drang van kinderen om te ontdekken en te begrijpen ("We willen van nature leren"). Wij geloven dat kennis hierbij een sleutelrol heeft, immers: kennis nodigt uit tot méér willen leren. Leren vindt plaats in interactie met de omgeving en met anderen ("We zijn een mini-maatschappij"), waarbij elk individu zijn eigen unieke pad bewandelt ("We zijn gelijkwaardig maar niet gelijk"). Wij zien leren als een cyclisch proces van ervaren, reflecteren, conceptualiseren en toepassen. Fouten maken hoort hier onlosmakelijk bij als kansen tot groei ("We kunnen altijd herstellen"). We streven ernaar leerlingen te helpen in hun eigen
leerproces ("De sleutel ben ik"), hen verantwoordelijkheid te geven en hen te laten ervaren dat hun inzet ertoe doet ("Ik doe ertoe"). Onze rol als school is om een rijke en uitdagende leeromgeving te creëren die deze actieve en onderzoekende houding stimuleert, passend bij de principes van het Daltononderwijs, uitgaand van dat iedereen mag zijn wie die is.

In de dagelijkse lespraktijk betekent dit dat we de Daltonprincipes actief integreren:

Verantwoordelijkheid: We dagen leerlingen uit om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en hun gedrag. Dit komt tot uiting in de manier waarop taken worden aangeboden, de ruimte voor eigen planning en de verwachting dat leerlingen reflecteren op hun werk en handelen.

Zelfstandigheid: We begeleiden leerlingen naar steeds grotere zelfstandigheid in hun leren. Door differentiatie en het aanbieden van keuzemogelijkheden stimuleren we hen om eigen leerwegen te ontdekken en problemen zelfstandig aan te pakken.

Samenwerken: We faciliteren veelvuldige samenwerkingsvormen, omdat we geloven dat leren van en met elkaar een essentiële dimensie is. Samenwerken draagt bij aan sociale ontwikkeling, het leren van verschillende perspectieven en het gezamenlijk bereiken van doelen.

Reflectie: We stimuleren een cultuur van reflectie, zowel bij leerlingen als bij onszelf. Kinderen leren om kritisch naar hun eigen werk en gedrag te kijken, hun leerproces te evalueren en hier lering uit te trekken.

Effectiviteit: Wanneer bovenstaande vier kernwaarden goed tot uiting komen, is er sprake van effectief onderwijs en leren.

 

Daltonschool

Het Daltononderwijs ziet een kind als een persoon die keuzes kan maken en voor de gevolgen van zijn keuzes zelf verantwoordelijkheid draagt. Kinderen mogen in hun leerproces fouten maken, want we kijken vooral naar wat goed gaat. Een Daltonschool is een basisschool met hetzelfde doel als elke andere school: “zorgen dat uw kind goed wordt voorbereid op de toekomst”.
Meer informatie

Openbare dorpsschool

Wij zijn een openbare basisschool. Het onderwijs gaat uit van de gelijkwaardigheid van alle geloofs- en/of levensbeschouwingen. Er wordt ruimte geboden aan de verschillende godsdienstige en levensbeschouwelijke opvattingen die er in onze samenleving bestaan, waarbij respect voor een ieder uitgangspunt is. Er wordt op onze school gelijkwaardigheid van opvattingen gegarandeerd.
Meer informatie